h1

10 år med sterke møter

september 9, 2011

Fra Møtestedet, lystenningsstedet i bakgrunnen. Foto ©Kirkens Bymisjon

En av Oslos mest eksklusive kaféer ligger i Skippergata. Den heter kort og godt Møtestedet og bærer navnet med rette. Denne uka feirer Møtestedet 10 år. Idag er det gatefest med Ole Paus som en av gjestene.

Møtestedet er uten tvil en av mine favorittkafeer i Oslo. De som jobber her er en utrolig gjeng dedikerte og kunnskapsrike mennesker. Som vet hva humor og varme kan utrette i tunge stunder. Sammen med dem jobber en like flott gjeng med frivillige, mennesker med ulike typer erfaringer som like gjerne jobber bak grytene som ved kassaapparatet eller med servering. Kafeen er ikke stor, men virker åpen og romslig, interiøret lekkert og lunt. Jeg tør påstå at Møtestedet serverer byens beste vafler, i tillegg til deilig middag, alltid lekkert anrettet på tallerkenen.
Og for noen gjester! Musikere, intellektuelle, kunstnere, pratmakere, profeter, visfolk – mange med livserfaringer som ville ha tatt knekken på de fleste. For å bruke en musikalsk metafor: dette er et overtonerikt fellesskap med mange forskjellige stemmer –ofte disonerende – men med en grunntone av håp og livsmot.

Som gateprest er jeg priviligert som kan ha Møtestedet som stamkafé og treffe og bli kjent med personligheter jeg kanskje ellers ikke ville ha møtt. Hver gang jeg kommer, blir jeg ønsket varmt velkommen av de som står i døra. Jeg ser meg rundt i lokalet – mon tro om hun er her, eller han? Jeg blir glad i hjertet når jeg ser noen kjente. Og jeg går alltid ut av kafeen som et rikt menneske, beriket av en samtale eller et nytt bekjentskap. Midt i kaféen står lystenningsstedet, her kan folk tenne et lys for seg sjøl eller for andre, en bønn i fortvilelse og omsorg eller i glede. Torsdager er det en enkel nattverdsgudstjeneste, også med lystenning. Det er en sjeldent engasjert og utfordrende forsamling, som gjerne stiller spørsmål under gudstjenesten.

Møtestedet tar pulsen på gata, vet hva som rører seg i miljøet. Det er også et sted der folk kan komme videre. Møtestedets høyt kvalifiserte fagfolk kjenner systemet og institusjonene, de har kontakter og ser muligheter. Mange av kafeens gjester har kommet seg videre til et mer stabilt liv. Og for alle som kommer innom, gjør Møtestedet tilværelsen litt lettere å bære akkurat der og da, med duften av nystekte vafler, med varmen fra et blikk, en hånd, et ansikt til et menneske som bryr seg.

Gratulerer, Møtestedet. Takk alle møtestedsfolk – gjester, ansatte, frivillige – for mange fine møter, sterke møter. Møter jeg vil bære med meg.

Les mer om Møtestedet
Møtestedet 10 år.

Legg igjen en kommentar

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 3 912 andre følgere

