h1

En dag med jazz

juli 10, 2009
Copenhagen Jazzfestival banner

Copenhagen Jazzfestival banner

Programmet for jazzfestivalen i Kjøbenhavn er en tjukk  bok.
Det er utrolig mange konserter og musikalske happeninger over hele byen, hele tiden. Hvis du ikke finenr noe du har lyst til å gå på, liker du ikke musikk. Mange av konsertene er gratis, mange egner seg for barn, mange egner seg for musikalsk nysgjerrige.

Jeg kom i går og tok det litt rolig, ruslet rundt i byen, fulgte lydene. Blant annet hørte jeg en veldig flott trio med den unge pianisten og komponisten Jeppe Zeeberg. De spilte originalt og funky, med spennende bruk av forhåndsinnspilte elementer. Deretter ramlet jeg inn på cafe Selina og hørte det ervedige New Orleans orkesteret Peoria Jazzband, med drivende hot 20-tallsjazz. Hørte også Esthers orkester med den norske sangeren Esther Buchmann. Det er mange norske musikere på programmet, blant annet Arild Andersen og  Sidsel Endresen blant de mer kjente. Men det er også mange dansk norske konstellasjoner. Den norsk-danske linja er kanskje ikke så synlig som den svensk norske i norsk jazzoffentlighet, men det er mye spennende her også, noe det musikerdrevne plateselskapet Barefoot er eksponent for.

Ikveld skal jeg spille selv også, norsk-dansk i aller høyeste grad, med bassist Guffi Pallesen som jeg kjenner fra før og pianisten Mikkel Jacobsen som jeg gleder meg til å treffe.
Så få vi høre hva som skjer.

Legg igjen en kommentar

