h1

Vinden blåser dit den vil

mai 21, 2010

Nå  er det Pinsehelg.
Det er mange som sier at Pinsen er kirkas bursdag. Det er greit nok, men det er ikke derfor vi feirer pinse.
Pinsemysteriet  er språkets, musikkens, kunstens, inspirasjonens og meddelelsens mysterium. Motsatsen til Babelsk forvirring.
Som musiker har jeg et sterkt forhold til pinsemysteriet. Mange av mine låter er inspirert av pinsen, av ånden som gir oss glimt av det evige, livspusten gud blåser gjennom skaperverket, pusten som beveger oss mot nye erfaringer.

Nå er jeg akkurat ferdig med et bestillingsverk  sammen med den flotte trekkspilleren Jo Asgeir Lie. «Vinden blæs dit den vil» har vi kalt det, og det urfremføres i Ål kirke under Folkemusikkveka, midt mellom Pinsedag og Treenighetsdagen. Og vi har latt oss inspirere av nettopp vinden, av pusten, som ikke kan holdes fast, men som beveger oss mot nye steder, musikalsk og i livet ellers. Slik presenterer vi musikken vår:

Klanger av klarinett og trekkspill, smellvakre brureslåtter, rå hallingkraft og melankolske salmetoner – Carl Petter Opsahl og Jo Asgeir Lie har skrevet et tingingsverk der norske slåttetradisjoner smelter sammen med folkelige musikkuttrykk fra andre himmelstrøk, en god dose jazz og aldri så lite  friimprovisatoriske utbrudd. Med på laget har de Tor Egil Kreken på bass og Martin Langlie på slagverk, musikere med bakgrunn i grupper som Wibutee, Shining, Gåte og Valkyrien Allstars.

Livets pust, den guddommelige pusten som gjennomstrømmer alt det skapte, pusten som skaper bevegelse er en rød trå gjennom verket, inspirert av Pinsens budskap. I vakre Ål kyrkje vil denne originale kvartetten skape musikk  for dansende kropper og lengtende sjeler, dansende sjeler og lengtende kropper.

Jeg har skrevet om pinse og musikk før, og kommer sikkert til å snakke litt om det i prekenen på folkemusikkgudstenesta i Ål kyrkje onsdagskvelden
Jeg gleder meg. Inntil da, God pinse!

3 kommentarer

  1. Høyrest nydeleg ut.Og så skriv du så vakkert.


    • Hei, Heidi. Hyggelig å høre fra deg! Vi skal ha Folkemusikkgudstjeneste på onsdag, og da blir det nok «Bortom tid og rom og tanke» også!
      Skriver du fortsatt salmetekster?
      God pinse!


  2. Ja, det gjer eg. Og komande skuleår skal eg ha skrivepermisjon, så då blir det nok endå fleire. Synd eg bur så langt unna elles så skulle eg ha kome på konserten. Siterte to av setningane dine om pinse på bloggen min…



Legg igjen en kommentar

