h1

Inntrykk fra Folkemusikkveka på Ål

mai 31, 2010

«Eg kan forsikre alle om at dette var ein av dei flottaste konsertane – i eller utanfor kyrkja eg har høyrt på lenge.»
Det var en veldig flott anmeldelse av tingingingsverket «Vinden blæs dit den vil i Hallingdølen i helgen. Anmelderen skrev også:

Musikken spegla mange stemningar og kjensler; her var vemod, alvor og liv og lyst. Ikkje minst var her ei tydeleg glede over å kunne musisere, til dels heftig, men heile tida på et høgt nivå, med utsøkt stil og samstundes respekt for kyrkjerommet. – I dette rommet var det mykje varme, sa Carl Petter Opsahl og sikta til den spontane mottakinga, i form av applaus og bravorop undervegs. De er eit solid og engasjerande verk dei to komponistane har sett saman.

Det var mitt første bestillingsverk, skrevet sammen med Jo Asgeir Lie. Det er ikke fritt for at en blir litt nervøs når man skal spille noe sånt for publikum første gang. Derfor er det jo så utrolig godt når folk tar godt i mot det en gjør. Det var en drøm å spille med Jo Asgeir, og helt fantastisk å ha Martin Langlie og Tor Egil Kreken med på laget. Videoen ovenfor gir en liten smakebit fra konserten.
Hallingdølen hadde også en fin videoreportasje fra Folkemusikkveka, som du kan se her.

Jeg fikk spilt mye på folkemusikkveka i år. På onsdag var det folkemusikkgudstjeneste, der jeg også hadde preken. Fredag spilte Jo Asgeir og jeg på Aldershjemmet og Ål statlige asylmottak, og på lørdag spilte vi på torget i deilig solskinn.

Folkemusikkveka er en intim og oversiktlig festival, Og jeg gleder meg alt til neste år.

Legg igjen en kommentar

