h1

Street art i Stavanger

juni 7, 2010

Å reise på skolekonsert-turne med Rikskonsertene er fantastisk. Vi får spille for barn – verdens beste publikum! Dessuten får vi reist og sett oss omkring i dette vårt langstrakte land, vi treffer mange spennende mennesker, ser vakker natur og hører dialekter og taleformer vi ikke har hørt før.
– Og jeg, som er veldig interessert i graffiti, får sett gatekunst fra forskjellige kanter av landet, ikke bare Oslo. Når vi nå turnerer på Jæren, har vi selvfølgelig tatt oss en tur innom Stavanger, der de har mye fin gatekunst og graffiti. Hver første uke i september arrangerer Nuart.no festival for gatekunst, som setter et farverikt og perspektivutfordrende preg på byen. På vår bytur fikk jeg se endel arbeider fra festivalen i fjor, blant annet av Brooklynkunstneren Swoon, som jeg så mange arbeider av da jeg bodde i New York. Hun lager svære papirbilder som hun så limer opp på byvegger. I den fantasieggende Geoparken utenfor Oljemuseet fant jeg mye fin graffiti. Vi var også innom Tou Scene, et fantastIsk kulturbygg med masse graffiti og sjablongkunst både innendørs og utendørs.
Men, vi har selvfølgelig gjort andre ting enn å se på gatekunst. Åsmund visste om et supert sted for sjokolade, Sjokoladepiken. Her finnes sjokolade i alle former og i all verdens smakskombinasjoner. Dessuten er folka bak disken veldig hyggelige. Vi spiste deilig sjokolade og fikk også med oss konfektbiter fra en hyggelig stamgjest.  Fredag traff vi igjen våre belgiske venner som var med og feiret busdagen min utpå fjorden, og vi så deres vakre forestilling «A Girl A Boy A River». Det er et nydelig og poetisk musikkteater som forteller historien om en fisk… De hadde også filma Åsmund og jeg som spilte på Øya.
Nå er første uke av turneen vår over. Vi har forlatt Bryne og innlosjert oss i Egersund. Vi gleder oss til å spille på nye skoler.
I bildeserien har jeg lagt ut bilder av street art i Stavanger, blant annet av Swoon, med noen bilder jeg har tatt av hennes arbeider i New York, samt bilder fra Geoparken, Tou scene og et par fra Bryne: utsikt fra hotellet vårt og av Brynes eneste høyhus, som rager høyt i Jærlandskapet.
Her er liveopptak fra Stavangerfjorden, courtesy of «if sound matters» – Åsmund og jeg som spiller «Bessleiken:»

3 kommentarer

  1. Så kjekt å sjå. Du får jammen med deg mye! Sjokoladepiken e en DEILIGE kafe! Og eg har vært på mange konsertar på Tou Scene. Du tok et bilde som nesten e eksakt utsikt fra pappa sin leilighet. Sko bankt på og sagt hei. Haha. Mange flotte bilder her.


  2. …og kule video og musikke og, forresten. Det glemte eg å sei.


  3. Takk skal du ha, for hyggelige kommentarer. Jeg har kost meg i Stavanger, selv om vi for det meste har bodd på Bryne. Sjokoladepiken var en hyggelig overraskelse, og Tou scene er virkelig et av de kuleste kulturbygg jeg har opplevd.
    Nå er vi i Egersund, veldig annerledes enn både Stavanger og Bryne, og en veldig stille og vakker by



Legg igjen en kommentar

