h1

2Pac in memoriam

juni 16, 2010

Kom til å tenke på 2Pac,  Tupac Amaru Shakur, som ville ha hatt bursdag i dag.
Han ble født 16. juni 1971 og døde 13. september 1996.
Om han var tidenes største rapper vil jeg ikke ha noen formening om, men han har gjort inntrykk på mange mennesker verden over og fortsetter å inspirere unge mennesker.  Øyvind Holen haddde for ikke lenge siden et flott oppslag om 2Pac og hva han har betydd for andre kunstnere i Dagens Næringsliv.
Han har også gjort dypt inntrykk på meg. Jeg er ikke rapper, men musiker og prest. Som musiker er det kanskje stemmen og uttrykket, mer en flow’en som har grepet meg. I 2Pac stemme kan jeg høre en mørk desperasjon som treffer et svart punkt i sjela. Andre ganger er det en varm, lyrisk tone, særlig i hans tidligere arbeider. Jeg skriver om ham i hiphopavhandlingen min, og på gateprestbloggen skrevet jeg en påskemeditasjon over coveret til Killuminati: The 7 Day Theory. Det er forøvrig flere teologer som har vært opptatt av ham, særlig Michael Eric Dyson, som skrev boka Holler if You Hear Me: Searching for Tupac Shakur.

Det har blitt gitt ut mye matriale om 2Pac siden han døde, også filmer. Nå melder Kingsize at regissøren Antonie Fuqua (Training Day) er i gang med en film om 2Pacs liv. Den gleder jeg meg til å se.
Men, idag, en takknemlig tanke ut i kosmos til 2Pac,som ville ha hatt bursdag i dag, og et sitat fra «So Many Tears:»

I shall not fear no man but God
Though I walk through the valley of death
I shed so many tears (if I should die before I wake)
Please God walk with me (grab a nigga and take me to Heaven)

2 kommentarer

  1. Dette minner meg på at jeg aldri fikk noen 2Pac-kommentar fra deg til saken min! Før nå…😉


    • Ja, lei for det. Holdt på med et bestillingsverk og ble oppslukt av musikken. Men, det var et utrolig fint oppslag om 2Pac du hadde der!



Legg igjen en kommentar

