h1

Hjemløs i New York

mars 6, 2011

Public Enemy’s Chuck D sa en gang: «Most people in New York are only a paycheck away from homelessness.» I New York er det nærmere 40 000 hjemløse. Nå kan du følge livet til fire av dem på Twitter.

Derrick Wiggins twitrer om livet som hjemløs foto © New York Times

I min jobb som gateprest treffer jeg mange hjemløse. Noen bor ute hele året, en god del fler i sommerhalvåret. Mange har midlertidig opphold på hybelhus. En sjelden gang viser noen meg hvor de bor, i et portrom, under en trapp, eller jeg blir invitert med på rommet på hybelhus. Det er tøft å bo ute og krever et mot hinsides min fatteevne. Det er få av oss som kan forstå hva slags påkjenning det er for kroppen og sinnet å hele tiden måtte lete etter et krypinn, et tørt sted.

Nå kan vi følge livet til firehjemløse i New York gjennom prosjektet «Underheard in New York.» Prosjektet er igangsatt av praksis-studenter ved et reklamebyrå som fikk beskjed om at  de «skulle gjøre noe godt,» og at de skulle gjøre prosjektet berømt. Med mottoet «Fighting homelessness 140 characters at a time» utstyrte de Danny, Derrick, Albert og Carlos med hver sin forhåndsbetalte mobiltelefon for at de skulle twitre om dagliglivet som hjemløs. «Folk veit ikke hvor mye hjemløshet ligner på en jobb, hvor mye arbeid  som skal til bare for å overleve en uke.  De fire twitrer om hvordan de skaffer seg et sted for natten, om jobber de søker på, de sender velsignelser og takker gud. Ja det er fire menn med mye pågangsmot og overlevelsesvilje. Det er mye slit bak de korte meldingene, men det er også mye å la seg inspirere av. De fire har nå følgere over hele verden som sender dem oppmuntringer.

Dette er et godt eksempel på hvordan sosiale medier faktisk kan være sosiale og bryte ned barrierer. Som initiativtagerne bak prosjektet sier, hver dag forsøker vi å unngå kontakt med hjemløse, vi ignorerer dem, vi ser dem ikke, vi ser forbi dem. I detteprosjektet finner hjemløse en stemme ved å tekste sine tanker, følelser og handlinger på Twitter. Vår misjon er å bruke deres nærvær i sosiale medier  til å skape virkelig interaksjon og gjøre dem delaktige i vårt globale samfunn. Med andre ord, lære dem å kjenne som enkeltpersoner.»

Så, hvem kaster seg over ideen i Norge – et reklamebyrå, =Oslo, Kirkens Bymisjon, eller…?

Les mer
Underheard in New York. Hjemmeside til prosjektet
A life on the Streets. Artikkel om prosjektet i New York Times
Coalition for the Homeless. Hjemmeside med informasjon om hjemløshet i New York

3 kommentarer

  1. Bra, det trengs, få flere til å bry seg, stå på,kan ikke følge dere på Twitter, kun over FB.


    • Takk for oppmuntring, stå på du også!


  2. Hei er husløs, og kvinne på 54 år, skulle gjerne gjort det.
    Tør rett og slett ikke,
    for farlig. Kanskje den dagen jeg ikke orker mer.
    Glad det finnes medmennesker som har ei sofa.
    Takk til alle dem som lar noen låne sofaen. Uten dem
    hadde vi virkelig sett den elendigheten som råder i Oslo.
    Husløs



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: