h1

Skäms inte för att du är människa: Mystikeren Tranströmer

oktober 10, 2011

Tomas Tranströmer. Foto © Jurek Holzer/Scanpix, fra http://www.sverigesradio.se

Det er ikke ofte Nobelprisen i litteratur gis til en forfatter med bred leserkrets. Torsdag ble det kjent at prisen for 2011 går til den svenske poeten Tomas Tranströmer, en dikter som har truffet mange med sin dypt eksistensielle poesi.

Lei av alle som kommer med ord, men intet språk reiste jeg til den snødekte øya. Det ville har ingen ord. De uskrivne sidene brer seg utover i alle retninger! Jeg støter på sporene av rådyrklover i snøen. Språk men ingen ord.
«Fra Mars -79,» oversatt av Jan Erik Vold

I april fylte Tranströmer 80 år. Siden debuten 17 Dikter kom i 1954 har han utgitt 11 diktsamlinger og oversatt en rekke lyrikere til svensk. I mange år var han tilknyttet den svenske bibelkommisjonen, og bidro blant annet til en nyoversettelse av salmenes bok.  Som psykolog har han blant annet jobbet med unge lovovertredere og rehabilitering. I 1990 ble han rammet av slag og mistet taleevnen. I intervjuer svarer han ja eller nei på spørsmål. ellers lar han kon Monica svare for seg, som da han ble intervjuet i forbindelse med Nobeltildelingen, hvis han ikke setter seg ved flygelet og gir sine tanker et musikalsk uttrykk. Han har likevel fortsatt å skrive. I 1993 kom den korte selvbiografien Minnena ser mig, i 2004 hans foreløpig siste samling, Den stora Gåtan.

Det hellige bryter gjennom i hverdagen
Første gang jeg hørte om Tomas Tranströmer var gjennom saxofonisten Jan Garbarek. Ja, det var Garbarek som først introduserte meg for posiens verden, gjennom sitt samarbeid med Jan Erik Vold på plater som Briskeby Blues (1969), Hav (1971),  og Ingentings Bjeller (1977). I 1985 ga Garbarek ut plata «It’s OK to listen to the gray voice,» der alle titler er sitater fra Tranströmers dikt. Dette ble ikke et tekstlig møte med Tranströmer, siden det er en instrumentalplate. Det kom først noen år senere, da jeg for første gang hørte noen lese diktet «Romanske bogar»(fra För levande och döda, 1989). Siden har jeg hørt det, og lest det utallige ganger. Det er et fantastisk dikt som i enkle bilder og et nakent språk griper noe dypt eksistensielt. I sin dybde og enkle, direkte språk minner det meg om et annet ofte hørt dikt, «Det var den draumen» av Olav H. Hauge, en dikter som Tranströmer setter svært høyt. I Trnströmers dikt står vi sammen med en gruppe turister i en eldgammel katedral et eller annet sted i Europa. Tranströmer sier ikke så mye om disse turistene, annet enn at de kommer fra forskjellige kanter av hverden, Mr. og Mrs. Jones, Herr Tanaka og Signora Sabatini. Vi kan se dem for oss i katedralens halvmørke, i lette sommerklær med kamera på magen, interesserte men kanskje lett uforstående til det mysteriet katedralen bærer bud om. Så, i denne høyst trivielle situasjonen får dikterjeget en åpenbaring, en engel uten ansikt hvisker til ham «»Ikke skam deg for at du er menneske, vær stolt! » I ham selv, som i Mr. og Mrs. Jones, Herr Tanaka og Signora Sabatini, åpner seg «hvelv etter hvelv uendelig.» De er selv bærere av mysteriet som katedralen bare er et tegn på. Det hellige gjennomlyser hverdagen

Mystikeren Tranströmer
Det er mange som har pekt på en religiøs dimensjon i Tomas Tranströmers diktning. I sin avhandling Dikten som sekulär bön viser Jonas Lindberg til at ord som «religiøs» og «mystikk» ofte blir brukt i beskrivelsen av Tranströmers forfatterskap. Owe Wickstrøm, en kjent religionspsykolog og formidler også i Norge, beskriver Tranströmers trosunivers som «naturlig teologi.» I følge Lindberg mener Wickstrøm at » Han menar att poeten istället för att uttrycka en trosföreställning helt enkelt beskriver verkligheten. Insprängd i denna finns dock något som ”sänder på frekvenser där delaktigheten av Något Annat finns”. Det är en dold, men likväl närvarande sändare.» Jan Erik Vold, som har møtt Tranströmer og presentert ham for norske lesere i artikler og oversettelser, skriver i etterordet til Samlede dikt, et etterord som illustrerende nok bærer tittelen «Rammet av mørke. Rammet av nåde»:  «Det er som man må trekke pusten dypt – før man kan si noe om Tomas Tranströmers poesi. Den har visdom og fromhet, den har skjønnhet og friskhet, de overraskende koblingers friskhet … den har sang og dybde, den har sjamanens fjernblikk…»
Uavhengig av forfatterens egen tro, er styrken og appellen i Tranströmers poesi en udogmatisk mystikk, en religiøsitet som ikke søker å lukke mysteriet inne, en åpen og nysgjerrig tilnærming til det guddommelige. Selv siterer han Simone Weil: «Jag är fullkomligt viss om att det inte finns en Gud i den meningen att jag er fullkomligt viss om att det inte existerar något som liknar det jag kan föreställa mig när jag säger det namnet. Men detta som jag inte förmår föreställa mig är ingen illusjon.» (Sitert etter Jan Erik Vold, 1996)

Musikken og språkets lekenhet
I tillegg til et poetisk landskap der Gud, dyp, mørke, lys, katedraler og mystikk tematiseres, tror jeg den mystiske dimensjonen ved Tranströmers poesi også kommer til uttrykk i det ordknappe, presise språket. Hvert ord, hvert bilde får så stort rom, klangbunn. Som mange har påpekt, er forfatterskapet ikke preget av tjukke volumer. I 1996 (før Den stora gåtan)påpeker Jan Erik Vold  at  Tranströmers produksjon er 163 dikt over 42 år, fire dikt pr år, et dikt hver tredje måned.
Det knappe uttrykket gir hvert ord større vekt. Et annet kjenneteg ved forfatterskapet er musikaliteten, klangen i språket, ofte forsterket ved musikalske metaforer:

«När han kom ner på gatan efter kärleksmötet virvlade snö i luften. Vintern hade kommit medan de låg hos varann. Natten lyste vit. Han gick fort av glädje. Hela staden sluttade. Förbipasserande leenden alla log bakom uppfällda kragar. Det var fritt! Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro. Så tyckte han. En musik gjorde sig lös och gick i yrande snö med långa steg. Allting på vandring mot ton C. En darrande kompass riktad mot C.»
Fra diktet «C-dur» (Den halvfärdiga himlen, 1962)

Beslektet med musikaliteten er et leken tilnærming til språket. Denne lekenheten gjør også det religiøse, mystiske mindre gravalvorlig. I dette intervjuklippet utdyper Tranströmer denne lekenheten nærmere:

Her kommer til slutt diktet «Romanske buer,» først i Jan Erik Volds oversettelse, etterpå lest av dikteren selv i en filmsnutt lagt ut på YouTube

Romanske buer
Inni den veldige romanske kirken stod turistene tett
i halvmørket.
Hvelv etter hvelv gapende og intet overblikk.
Noen lysflammer blafret.
En engel uten ansikt omfavnet meg
og hvisket gjennom hele kroppen:
«Ikke skam deg for at du er menneske, vær stolt!
Inni deg åpner seg hvelv etter hvelv uendelig.
Du blir aldri ferdig, og det er som det skal være.»
Jeg var blind av tårer
og ble skubbet ut på den solglødende piazzaen
sammen med Mr. og Mrs.Jones, Herr Tanaka
og Signora Sabatini
og inni dem alle åpnet seg hvelv etter hvelv uendelig.

Og helt til slutt, en melodi jeg husker godt fra Garbareks It’s OK to listen to the grey voice, er den melodiøse, svært fengende «Mission: To be where I am.»  Det er en sterk låt, og Garbarek har den stadig på repertoaret. Her er den i et opptak fra Bergen 2002:

Les mer om Tomas Tranströmer:
TomasTranstromer.net. Fyldig side på engelsk, med oversettelser, intervju og artikler
Dikten som sekulär bön. Teologisk analyse av Jonas Lindberg

Tomas Tranströmer. Dikter och prosa 1954-2004. Bonniers forlag, 2011. Utgitt i forbindelse Med forfatterens 80-årsdag tidligere i år. Inneholder samlede dikt og den selvbiografiske Minnene ser mig.
Tomas Tranströmer. Samlede dikt. Til norsk ved Jan Erik Vold. Gyldendal 1996
Tomas Tranströmer läser 82 dikter ur 10 böcker 1954-1996. Författarröster (CD). Bonnier Audio, 2006

2 kommentarer

  1. Utrolig fin artikkel om min yndlingsdikter! Renate


    • Hei, og takk. Beklager sent svar, men jeg har flyttet bloggen min (http://blogg.carlpetter.no/) og følger ikke så mye med på min gamle. Tranströmer er en enestående lyriker som jeg leser om igjen og om igjen
      Hilsen Catl Petter



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: