h1

Naomi Klein: Oljesand er uetisk!

november 6, 2011

Naomi Klein

Olje og energiminister Ola Borten Moe har denne uka vært i Canada og lovpriser Statoils oljesandprosjekt der. Oljesand er uetisk, sier kanadiske Naomi Klein. Jeg har spist min siste pølsemeny på Statoil.

Mens ledende miljøvernorganisasjoner og EU kjemper mot miljøødeleggende oljesandprosjekter i Canada, taler Ola Borten Moe varmt for Statoils engasjement i oljesand. Borten Moe, som tidligere var mot oljesand, sier nå i følge Dagbladet at «det er umulig å ikke se for seg en framtid hvor disse ressursene vil spille en mer framtredende rolle i verdens behov for sikker tilførsel av energi

Den kanadiske forfatteren og miljøforkjemperen Naomi Klein har engasjert seg sterkt i kampen mot miljøødeleggende oljesandprosjekter. Tidligere i høst holdt Klein en tale der hun fremhever de mange uetiske sidene  ved oljesand. «For 11 år siden skrev jeg en bok No Logo. I prosessen med å skrive denne boken ble jeg en ekspert i ‘corporate crap,'» sier hun. «Jeg har med andre ord sett mye sludder, men aldri sett så mye respektløst tøv som i forsøkene på å fremheve oljesand som et etisk forsvarlig oljeprosjekt,» fortsetter hun. Hun viser til kampanjer som sammenligner oljesand med fairtrade produkter og hevder at satsning på oljesand støtter kvinnefrigjøring i Saudi-Arabia. «Vi har ikke ‘etisk olje’ i Kanada,» slår hun fast. «Vi har olje utvunnet av oljesand, som er akkurat som vanlig olje, men vesentlig mye skitnere, miljøødeleggende å fremstille.» Punkt for punkt går  Klein gjennom uetiske og miljøødeleggende konsekvenser av oljesand.

Naomi Kleins tale er lagt ut på YouTube, og jeg oppfordrer alle til å høre den og ta stilling til hennes argumenter:

Så langt har hverken Borten Moe eller Statoil kommet med overbevisende miljøargumenter for oljesand, og Inntil Statoils oljesandprosjekt viser seg å være et miljøvennlig alternativ, boikotter jeg Statoil. Nå kjører jeg riktignok ikke bil, så det er vel ikke så mye Statoil taper på det. Men jeg har spist min siste pølsemeny og drukket min siste Statoilkaffe.

Les mer:
zcommunications Naomi Kleins blogg på zcommunication.com
Oljesand. Nyheter om oljesand på dagbladet.no

Legg igjen en kommentar

