h1

Strikka street art

november 7, 2011

foto © carl petter opsahl

Torsdag morgen var lyktestolper og statuer langs Karl Johan kledd med oransje sjerf. «Gled en som gruer seg til Jul» står det på sjerfene, som er et ledd i Kirkens Bymisjons «Lys i mørket» aksjon. Samtidig står skjerf-aksjonen i en ny og spennende street art-bevegelse.

Yarnbombing, guerilla knitting, graffiti knitting eller strikke-graffiti er en relativt ny form for street art. Kunstformen ble først kjent i Nederland  2004, men spredte seg raskt til USA og resten av verden. Mange yardbombere uttrykker et ønske om å forskjønne sterile, uvennlige byomgivelser og strikker inn busser, lyktestolper, rør, postkasser og broer, men også trær og skulpturer. Pasjonerte graffitistrikkere har sine egne blogger, og for et par år siden kom en praktfull bok, Yarn Bombing: The Art of Crochet and Knit Graffiti. Kanadiske graffitistrikkere har erklært 11. juni som International Yarnbombing Day.

Bortsett fra et spøkfullt innslag om gatas galleri på Lille lørdag for noen år tilbake, har strikkegraffiti vært lite omtalt i norsk sammenheng. Jeg har selv sett strikke-graffiti langs Akerselva for et par år siden, og nylig fikk danske strikkere oppmerksomhet i norske medier etter å ha strikket inn en bil i Odense. Men kanskje Hobbyklubbens skjerfaksjon for Kirkens Bymisjon kan gjøre noe med det. Strikking er aktivitet nummer en blant Hobbyklubbens 60.000 medlemmer. Karin Kaasa Range sier de ønsker å holde denne håndverkstradisjonen i hevd og vil skape strikkeengasjement blant ungdom.  Tidligere i høst har de oppfordret sine medlemmer til å strikke varmende plagg til Kirkens Bymisjons virksomheter rundt om i landet, og strikkeavantgardistene Arne & Carlos har designet strikkeoppskrifter til Bymisjonen. Hobbyklubben har også latt seg inspirere av strikkegraffiti, og strikket inn gjenstander i bybildet. Karin Kaasa Range forteller at inspirasjonen til torsdagens strikkeaksjon kom da de så at noen av strikketingene ble tatt ned og brukt til å varme seg med, før de ble pent hengt på plass igjen. Hvorfor ikke strikke noe og henge opp som folk kunne bruke? Tidlig torsdag morgen ble altså lyktestolper og statuer langs Karl Johan kledd med oransje sjerf. «Gled noen som gruer seg til jul,» stod det på lappene, og folk som trengte et varmende plagg ble oppfordret til å ta et. De oransje sjerfende var også et varmende og farverikt innslag i bybildet en kald og og grå novembermorgen, som du kan se på denne bildeserien.

Hobbyklubbens kunststunt står i en relativt ny street art-tradisjon, men har også paralleller til for eksempel kunstnerparet Christo og Jeanne-Claudes ambisiøse innpakninger av symbolbygg. Samtidig bringer de strikkegraffitien ved å knytte den til et humanitært prosjekt.

Fra innslaget om strikkeaksjonen på TV2s God Morgen Norge. foto© Hobbyklubben

Les mer
Hobbyklubben Om skjerfaksjon for Kirkens Bymisjon
Skjerf langs Karl Johan. Bildeserie fra Hobbyklubbens skjerfaksjon
Lue og skjerf. Last ned Arne & Carlos strikkeoppskrifter til Kirkens Bymisjon
Graffiti’s «Cozy» feminine side. Artikkel i New York Times
Yarnbombing.com. Blogg om strikkegraffiti

2 kommentarer

  1. Strikkegrafitti – det er fantastisk! Vart så inspirert at eg reiste rett ut og kjøpte garn – lua kjem i posten til Kirkens Bymisjon ganske plutseleg. Seier berre – FANTASTISK – tenk å kunne varme nokon som frys med gode masker, omtanke og varmt garn!
    Så kan ein forresten oppleve Yarn Bombing i Eidfjord der dei for mange år sidan starta og strikke inn trea langs vegen i sentrum🙂

    • Blir spennende å se om det blir mer strikkegraffiti i Ål… Har sett bilder av mye imponerende strikkegraffiti fra ulike kanter av verden. Her hjemme har jeg stort sett bare sett trær – og nå skjerf.