h1

forbudt musikk

mars 3, 2012

3. mars er Music Freedom Day. I solidaritet med musikere som blir sensuert, forfulgt, fengslet, torturert – til og med drept på grunn av sin musikk, holdes konserter og seminarer verden over med søkelys på musikk som totalitære regimer, politiske og religiøse fundamentalister ikke ønsker å høre. I slutten av mai arrangeres Melodi Grand Prix i Aserbajdsjan, der opposisjonelles musikk ikke blir spilt.

Noen regimer forfølger opposisjonelle musikere, musikere som er kritiske til regimets politikk og maktutøvelse. Andre musikere blir forfulgt fordi de representerer en etnisk kultur som regimet av en eller annen grunn ønsker å bringe til taushet. I totalitære regimer er gjerne all musikk og kunst som ikke hyller makthaverne uønsket. det finnes også eksempler på fundamentalistiske bevegelser som sensurer all form for musikk. Taliban har systematisk forfulgt musikere og sangere fordi de anser musikk for å være haram. I regioner kontrollert av Taliban har musikkforetninger blitt bombet og busser sprengt på grunn av musikk. Men musikksensur foregår også på mer subtile måter, og i vestlige land er det kanskje først og fremst markedskrefter som fører til at verdifull musikk forblir uhørt.

Melodi Grand Prix
Det er ytringsfrihetsorganisasjonen Freemuse som står bak Music Freedom Day. Jevnlig publisererde artikler, rapporter og bøker om ulike former for musikksensur rundt om i verden. I forbindelse med årets Music Freedom Day gir de ut seks rapporter, en med fokus på Aserbajdsjan, vertskapsland for Melodi Grand Prix som går av stabelen 26. mai i Baku. I rapporten forteller eksilmusikeren Azer Cirttan om begrenset ytringsfrihet i hjemlandet. «Tradisjonell musikk er akseptert av regimet,» sier han, «og blir også brukt som et ideologisk våpen. Men spiller du for eksempel rock, vil du oppleve begrensninger, selv om du ikke har et politisk budskap. Aserbajdsjan er et tradisjonelt samfunn, og rock regnes som et vestlig produkt.» Azer Cirttan fortsetter: «Offisielt er vi et demokratisk land … men alle tv- og radiostasjoner er kontrollert av regjeringen eller mennesker som er nært knyttet til den. Noen artister, og noen temaer vil du aldri høre på radiostasjoner i landet vårt, fordi myndighetene bare vil presentere sitt eget syn og musikk som ikke setter spørsmålstegn ved det.»

Musikksensur i vest
Men vi behøver ikke reise langt for at musikksensur er en virkelighet. I et stadig vanskeligere musikkmarked blir såkalt smal musik vanskelig tilgjengelig, og lite spilt på kommersielle mediekanaler, hvis overhode. For et par dager siden skrev Erik Hillestad et tankevekkende og innsiktsfullt innlegg i Aftenposten om hvordan musikkstrømmetjenester som Wimp og Spotify også strømlinjeformer vår musikksmak. Hillestad hevder at «nye forretningsmodeller for digital formidling over nettet ikke legger til rette for bredde, men kun for innholdsleverandører som henvender seg til de store massene. Spotify, Wimp og lignende strømmingstjenester for musikk er eksempler på en forretningsmodell der de som eier skinnegangen; teleselskap og nettsteder får de største inntektene og forhandler over hodet på de fleste innholdsprodusentene.»

Selv har jeg opplevd kristne miljøer som har vært redde for musikk, og husker en diskusjon i bladet Ny Horisont på slutten av 1970-tallet om man kunne bruke el-bass i tensing. Som en som tror på en gud som har lagt feite bassgroover i kroppene våre, sunget himmelens sanger i sjelene våre og skapt en verden av rytmer klanger og musisk bevegelse, tror jeg på musikkens frihet, at guds stemme bare kan høres i mangfoldigheten av menneskelige ytringer. Som jeg skrev i en kronikk i forbindelse med Music Freedom Day for noen år siden: «når religiøse ledere, om det så er mullaher eller menighetsråd, stempler hele musikkgenre som ugudelige og djevelens verk og setter grenser for utøvere av disse musikkformene, er det en helt uakseptabel begrensning av ytringsfriheten. Som prest og utøvende musiker mener jeg at fundamentalisme og totalitære virkemidler sjelden bygger på sann gudshengivenhet – men på frykt, maktbegjær og ønske om å låse Guds ord fast innenfor en begrenset menneskelig forståelseshorisont.» Derfor er jeg også kritisk til ensretting av musikk i digitale medier.

Forfulgte og sensurerte musikere verden over: gratulerer med dagen. Keep on playing

Listen to the Banned
Vil du høre musikk fryktet av regimer og fundamentalister, anbefaler jeg utgivelsen Listen to the Banned, gitt ut av Freemuse i samarbeid med pakistansk norske Deeyah på grappa for et par år siden. Og I forbindelse med årets Music Freedom Day gir Kirkelig Kulturverksted ut en plate med den kurdisk-tyrkiske musikeren Ferhat Tunc, sensurert i Tyrkia.

Les mer
Musikksensur i Guds navn. Kronikk i Aftenposten om Music Freedom Day
Music Freedom Day. Offisiell hjemmeside
Freemuse. Offisiell hjemmeside for utringsfrihetsorganisasjonen Freemuse.
Nicklas Wallén, Azerbaijan: Censorship, fear and Eurovision. Music Freedom Report No 6, Azerbaijan, March 3 2012
Ta tilbake ytringsfriheten. Debattinlegg i Aftenposten av Erik Hillestad

6 kommentarer

  1. […] Carl Petter Opsahls Blå Blogg – 3 March 2012: ‘Forbudt musikk’ […]


  2. Du skal liksom skrive om banned music, i samme tekst skriver du den «tyrkiske» musikeren Ferhat Tunc. Går det an å være så ignorant og lite informert?
    Han er sensurert nettopp fordi han er Kurdisk musiker og ikke Tyrkisk.
    Lær å lese før dere skriver.


  3. Ferhat Tunc er ikke en Tyrkisk musiker.


    • Beklager, det skulle stå kurdisk-tyrkisk, det er nå rettet opp.


  4. […] Carl Petter Opsahls Blå Blogg – 3 March 2012: ‘Forbudt musikk’ […]


  5. […] Kort. Enkelt. Greit. Og så godt skrevet. Jeg henviser dere til Carl Petters Blå Blogg denne 3. mars.  Der er Music Freedom Day. Fokuset settes på musikere som ikke får uttrykke seg: Fra innlegget Forbudt Musikk: […]



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: