h1

Religion og kvinnefrigjøring

mars 8, 2012

Gratulerer med dagen!
8. mars, den internasjonale kvinnedagen er en viktig dag der vi både kan bli minnet på kamper som er kjempet, men også må minne oss på at fortsatt frigjøring er nødvendig. Kan religion bidra positivt i det fortsatte arbeidet for frigjøring og likestilling?

I dag stod jeg som vanlig opp til NRK P2s Nyhetsmorgen, som med store bokstaver forkynte at religion er det viktigste hinder for kvinners likestilling i verden. Påstanden ble backet opp generalsekretær Kristin Mile i Human-Etisk Forbund, generalsekretær Kari Solholm i FN-sambandet og den populære trimeksperten Kari Jackeson. Lederen av bispemøtet, biskop Helga Byfuglien bidro desverre ikke med særlig kraft i å rette opp dette inntrykket, i det hun ble mest opptatt av å vise til hvor langt likestillingen har kommet i Den norske kirke – og forsvare fastlegers rett til å reservere seg mot abort.

Jeg er opprørt, dobbelt opprørt. Både i forhold til den bastante og unyanserte påstanden om at religion er et hinder for kvinnefrigjøring – og for at makta i Den norske kirke langt på vei bekrefter den. Men før jeg utdyper det nærmere, vil jeg understreke at jeg som mann, og som representant for kirken, for en religion, ikke har noen som helst rett til påstå at den religionen jeg står for er frigjørende for andre enn meg selv. Kvinner, og alle andre må finne frigjørende impulser der de er å finne. Oppleves min religion, min tro, min trosutøvelse som undertrykkende, må jeg ydmykt ta det til etterretning.
Og gjøre mitt beste for å forandre det.

Når det er sagt, blir jeg likevel opprørt, dobbelt opprørt, hva skal jeg si, opprørt på en komplisert måte. Jeg tenker at påstanden, for å sitere Kristin Mile, «religioner  er den største trusselen mot kvinners liv og helse,» er delvis sann. At religiøse ledere, religiøse institusjoner historisk og fortsatt i dag, sammen med kapitalistiske ledere og institusjoner er i spissen for undertrykking av kvinner. Jeg tror likevel, at religion også har gitt og fortsatt kan gi inspirasjon til kamp mot undertrykking. Og at i en religion som kristendommen, hvis tradisjoner og historier i all hovedsak er forvaltet av menn, fortsatt bærer spor av kvinners kamp og klokskap: fra Eva, Hanna og Rut til kvinnene Jesus møtte og lærte av. En påstand om at «religioner er det største hinder for kvinnefrigjøring i dag,» usynliggjør kvinner som inspirert av sin religion har kjempet for frigjøring – en lesning av foredragene til fjorårets mottagere av Nobels Fredspris kan gi en liten pekepinn her. Dessuten er det jo ikke akkurat noen håndsrekning til troende kvinner om å delta i kvinnefrigjøringsarbeidet.

Skal man ta et gudløst, religionsfritt perspektiv på alvor, finnes det ikke noen religion som ikke er menneskeskapt, finnes det ikke noen religiøs dimensjon utover mennesket selv. Å legge skylda på «Religion» som en kraft eller størrelse utenfor mennesket selv, er til syvende og sist å frata mennesker ansvar for sine handlinger. Selv er jeg «religiøs,» troende, men det fritar heller ikke meg for ansvar. Undertrykekr jeg kvinner, så undertrykker jeg kvinner. Men jeg håper, og tror, at i det jeg tror på er det en ansats, en gnist, en inspirasjon, et spark bak til å kjempe mot undertrykking, til i mitt liv og min trosutøvelse arbeide for menneskers frigjøring, i troen på en skapende, frigjørende og livgivende gud.

Så er jeg altså opprørt, for at kirken, la meg i denne omgang begrense meg til Den norske kirke, ikke har tatt denne ansatsen på alvor. Kirken har, i det jeg mener er i strid mot sitt oppdrag, unnlatt å stå i spissen for kvinners rettigheter, unnlatt å kjempe for lesbiske og homofile, i sitt språk og sin forkynnelse bidratt til å bøye mennesker ned. Likevel er det modige  kvinner også i Den norske kirke som har våget å tale med sin egen stemme og bidrat til å frigjøre Guds ord fra stivnede, patriarkalske former. Takk!

Jeg vil fortsette å kjempe for mot undertrykkelse av kvinner i kirka, i samfunnet, i verden og streve mot lydhør solidaritet med undertrykkede kvinner og deres kamp
-min religion krever det av meg
Gratulerer med dagen!

Les også
UN International Women’s Day.
Mange paroler på kvinnedagen. Ny Tid
Sier nei til operasjon husløs. Brukerrådet ved Nadheim ønsker bedre tiltak for mennesker med prostitusjonserfaring
Flerkulturell markering av 8. mars på Operataket

One comment

  1. Strålende! JA!



Legg igjen en kommentar

