h1

Skjærtorsdag. Nattverd

april 5, 2012

Gjestebud i Tøyenkirken Foto © Brith Dybing

Arnulf Øverland og andre kristendomskritikere har moret seg over at nattverden er et kannibalistisk måltid,  i det vi spiser Jesus sin kropp og drikker hans blod. Jeg vil gjerne få minne om at nattverden er 100 % vegetarisk.

I kveld er det gjestebud i Tøyenkirken, innspirert av fortellingen i Lukas 15 om han som gikk ut på gater å streder, i smug og alle tenkelige og utenkelige steder i byen inviterer vi til påskemiddag og gudstjeneste.  Vi stopper ingen i døra. Og det et  skjærtorsdag. På denne dagen, omtrendt på denne tiden av døgnet for nesten 2000 år siden samlet Jesus sine disipler til påskemåltid og nattverden ble til.

Påskeaften i fjor kom jeg i snakk med to damer fra Jehovas vitner som ofte kommer innom med siste nummer av Vakttårnet. Vi kom i snakk om påskefeiring og om nattverden, Jesu minnemåltid som de kaller det. Minnemåltidet er en stor hendelse i Jehovas vitner, som samler flere millioner over hele jorden, fikk jeg høre. Men det er bare noen få utvalgte som tar i mot, noen riktig få som vet med seg selv at de er rettferdige. Alle andre lar brødet og vinen gå forbi, i respekt for dette hellige måltidet. Det minnet meg om mange jeg har møtt som ikke føler seg verdige nok til å ta i mot nattverd, ikke kristne nok, ikke troende nok. Der og da, i møtet med disse kvinnene fra Jehovas vitner, forstod jeg dybden av skjærtorsdagsgjestebudet slik jeg aldri har sett det før. Nattverden er for alle, for alle som vil ta i mot. Ikke for de rettferdige, for de få utvalgte, for de som har alt i orden og null anmerkninger i livets bok  – nattverden er for alle. I nattverdsmåltidet viser Jesus at gudsriket er i fellesskapet.  Et fellesskap som skyver noen ut, er ikke et gudsrikefellesskap.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg opplever nattverden som et mysterium det er vanskelig å gi fulldekkende logisk forklaring på, og må gi tapt for logisk orienterte kristendomskritikere. Men nattverden er ikke et kaniballistisk måltid. Blodige slaktoffer var en del av israelittenes tilbedelse, akkurat som det har vært en del av såkalt hedenske eller førkristne religionsformer. Jesus erstatter den blodige offringen med et vegetarmåltid. Ikke noe liv må gå til spille for å bligjøre en sint og ustabil gud. Vi spiser brød og drikker vin og den elskende gud er mitt i blant oss.

Legg igjen en kommentar

