h1

Stockholm, april

april 20, 2012

stockholm i tåke. foto © carl petter opsahl

Stockholm er en stor by.

Denne uka har jeg vært i Stockholm. Kanskje ikke et veldig eksotisk reisemål, men det slår meg at Stockholm er veldig forskjellig fra Oslo. Og mye større. Kirkene er større, statsbyggene er større, gatene er større, forstedene er større. Jeg var på tur med arbeidsplassen min, staben i Tøyenkirka, og vi besøkte vår søsterorganisasjon, Stockholm Stadsmission. Jeg dro litt tidligere og fikk med meg gudstjeneste i Bullkyrkan søndag morgen. Bullkyrkan heter så fordi de etter gudstjenesten serverer bullar, skikkelig store (og veldig gode) smørbrød. Det var en veldig enkel, men berørende gudstjeneste, et par salmer, noen ord over dagens tekst, bønn og velsignelsen. Etterpå deilig frokost i benkeradene, med nytraktet kaffe og en pianist som spiller standardlåter, «Stardust,» Over The Rainbow.» Bullkyrkan ligger på Stortorvet midt i Gamla Stan, sammen med administrasjonen i stadsmissionen. Huset kan minne litt om Tøyenkirken, med kirkerommet i andre etasje. I første etasje ligger en fantastisk restaurant, Grillska huset, som også drives av Stadsmissionen.

Bullkyrkan, Gamla Stan. foto © carl petter opsahl

Utpå ettermiddagen var jeg på suppeservering på Medborgareplatsen i bydelen Södermalm, før jeg avsluttet dagen med Allehelgonemessa i Allehelgonkyrkan i samme bydel. Her var kirken fullsatt, med relativt mange unge mennesker. Også her var gudstjenesten enkel, med mye musikk. Her arrangerer de også jevnlige Technomesser.

Vi besøkte mange virksomheter i Stadsmissionen. Sterkt inntrykk gjorde besøket i Källan, et flerkulturelt senter i Fisksäter, Näcka. I denne bydelen, med mange muslimer, samarbeidet Stadsmissionen med den svenske kyrkan, den katolske kirke og en imam et interreligiøst arbeid blant unge innvandrere og familier. Like i nærheten av et kjøpesenter planlegger de en kirke og en moske som ligger tett ved siden av hverandre som to søstre, et prosjekt de kaller gudshuset.

Källans "Gudshuset," en moské og en kirke bygd sammen. Her som prisbellønnet pepperkakehus. Foto © carl petter opsahl

Jeg hadde håpet å få sett litt graffiti mens jeg var der, men det var lite å se av det i de sentrale bydelene, så neste gang må jeg komme meg litt ut. Men det var mye stickers, her er noen eksempler:

Les mer
Stadsmissionen

Legg igjen en kommentar

