h1

Ny plate med Garbarek og Jarrett!

juni 29, 2012

Sleeper gis ut på ECM i juli

Keith Jarretts Belonging med Jan Garbarek har satt dype spor etter seg i jazzhistorien. Nå kommer snart en ny plate med denne kvartetten, et nylig oppdaget liveopptak fra 1979.

Som ufattelig mange andre har jeg hatt Belonging i hjertet og levd med den, og jeg husker godt første gang jeg hørte den. Jeg var ti år og fikk være med far på jobben. Han var lærer på Statens Bibliotekshøyskole, som den gang, i mine ører, hadde et  fantastisk platebibliotek med mye jazz. Ikke vet jeg hva som gjorde at jeg plukket ut akkurat denne plata, kanskje visste jeg hvem Garbarek var, kanskje likte jeg plate-omslaget, blått med noe som ligner pærer i farget glass. Men musikken traff meg, en leken, sprudlende melodiøsitet som øste fra andre kilder enn den jazzmusikken jeg hadde hørt før. jeg husker ikke nøyaktig hva jeg hørte på den tiden,i hvertfall Louis Armstrong, Duke Ellington, Benny Goodman. I Belonging møtte jeg en annen type melodiøsitet, andre harmonier. Litt gospel, litt country, noe umiddelbart henvendende. Og et umiddelbart, musisk samspill (sånne ord hadde jeg ikke da, bare «the windup» på hjernen). Derfor husker jeg også godt første gang jeg hørte oppfølgeren, My Song, på Deichmans musikkbibliotek noen år senere. Da var jeg tenåring, og veldig kunstnerromantisk. Kort sagt, Belonging, sammen med en håndfull andre plater (Coltranes The Other Village Vanguard Tapes, Miles Davis Bitches Brew, en innspilling av Olivier Messiaens La Nativité du Seigneur for å nevne noen), utgjorde soundtracket til min opvekst.

Sleeper
Belonging-kvartetten, eller Jarretts europeiske kvartett som den også ble kalt, bestod foruten Jarrett og Garbarek av Jon Christensen på trommer og Palle Danielsson på bass. Samarbeidet varte i fem år og de spilte ikke inn mange plater. «The influence of this quartet is out of all proportion to its brief life,» skriver Ian Carr i sin Jarrett-biografi. Etter Belonging (1974) kom My Song (1979) med den utrolig vakre tittelmelodien. Kvartetten ga også ut en live-plate, dobbeltalbumet Nude Ants (1980) med liveopptak fra den legendariske jazzklubben Greenwich Village i New York gjort i mai 1979. Mange år senere kom et album med liveopptak fra Tokyo, Personal Mountains (1989), tatt opp en måned før Nude Ants. Sleeper er fra samme Japan-turne. Det meste av låtmaterialet er kjent fra kvartettens tidligere live-utgivelser: «Chant of the Soil» og «New Dance» er på Nude Ants, «Prism» og «Personal Mountains» på Personal Mountains, «Oasis» og «Innocence» er med på begge. En låt, «So Tender» finnes ikke på noen av Belonging-kvartettens utgivelser, men kan høres på Jarretts Standards, vol 2 med Gary Peacock og Jack DeJohnette. Sleeper vil kanskje ikke by på de helt store musikalske overraskelsene, men et gledelig gjenhør med denne kvartettens musikalitet. ECM har lagt ut en smakebit på sine nettsider, New Dance, som lover godt.

Sleeper er ventet å komme ut  i slutten av juli. I mellomtiden kan vi glede oss over boksen Dansere som ECM slipper i dag. Her gjenutgis tre plater der Garbarek samarbeider med en annen pianist, svenske Bobo Stenson: Sart (1971), Witchi Tai To (1973) og Dansere (1975). Samtidig gjenutgis Terje Rypdals monumentale Odyssey (1975) med nylig oppdagede konsertopptak. Anbefales også på det varmeste!

Les mer
Sleeper. Forhåndsomtale på plateselskapet ECMs nettsider

One comment

  1. Stor begivenhet med «ny» plate med denne kvartetten. Moro med nyutgivelser fra ECM-arkivene også.



Legg igjen en kommentar

