h1

sirkus på søndag

september 9, 2012

I dag gikk jeg ikke i kirken, men på sirkus. Nysirkus.

Jeg husker godt sirkus fra min barndom: elefanter som klatret oppå hverandre. klovner, tryllekunstnere, trapeskunstnere som gjorde halsbrekkende øvelser, høyt der oppe. Jeg opplevde det ikke så ofte, noen ganger på Arnardo, en gang på ferie i Danmark. Det var gøy. Men en eller annen gang i ungdommen mistet jeg interessen. Jeg hadde liksom sett det før.
Nysirkus er noe helt annet. Det kan være for voksne, det kan være for barn, det kan være for barn og voksne. Det appellerer til helt andre sanser, i en kunstnerisk helhet. Sjonglering og halsbrekkende øvelser flettes poetisk inn i en fortellerramme og gjennomtenkte visuelle komposisjoner. Og musikken er noe helt annet en i tradisjonelt sirkus. Et sirkusorkester spiller trommehvirvler og sirkusmusikk, gjerne i polkatakt for å piske opp stemningen. Nysirkusorkestere spiller musikk. Musikk som fargelegger stemninger, musikk som er en del av fortellingen, musikk som du kan høre på også uten sirkus.

I dag opplevde jeg  Cirkus Xanti som har slått opp sin sirkuslandsby i Torshovsparken. Det var en total sirkusopplevelse for barn og voksne.

Vi kom litt tidlig, spiste deilig økologisk mat i cafeteltet, drakk rabarbrabrus og ingefærøl. Så kom Aksel og lærte bort grunnleggende sjongleringsteknikker. Her viser han hvordan du får fart i en diablo:

Så kom Pluto Crazy ved den finske gruppa Sirkus Aikamoinen, en av de vakreste sirkusopplevelsene jeg har vært med på. Alle var musikere, alle var akrobater og sjonglører. Musikken var enkel, deilig, melodiøs, en integrert del av forestillingen. Her er sirkusdirektør Oskar på trekkspill:

Sade spiller klarinett. Og danset så fint. Jeg ble neste litt trist av hennes stillferdige, akrobatiske ballett. Hun fortalte at hun likte og sove. For da drømte hun. Her kan du se en liten snutt:

<p><a href=»http://vimeo.com/29042577″>Sirkus Aikamoinen – Aisti</a> from <a href=»http://vimeo.com/irisfilmi»>IrisFilmi</a&gt; on <a href=»http://vimeo.com»>Vimeo</a&gt;.</p>

Sirkusdirektør Oskar hadde også noe å fortelle: Han hadde skjegg (!), og så hadde han hemligheter. En var kanskje at han like å kle seg i dameklær mens han svingte seg rundt i en rokkering?

Sirkuslandsbyen har tidligere vært i Sarpsborg og Sandvika. I dag var siste dag i Torshovparken. Kanskje blir det ikke mer før neste høst? Jeg kommer i hvert fall gjerne igjen.

One comment

  1. Helt herlig!



Legg igjen en kommentar

