h1

Takk, Odd Børretzen

november 3, 2012

Natt til lørdag 3. november gikk Odd Børretzen bort. Hans enkle og umiddelbare betraktninger over livet og livets grunnleggende spørsmål satte spor.

Jeg traff Odd Børretzen bare en gang, på TV2s venterom for noen år siden før vi begge skulle på God Morgen, Norge. Vi hilste. Men Odd Børretzens ord og musikk traff meg hver gang. Livealbumet fra ABC teateret Hva er det de vil? med Alf Cranner (1980), Billie Holiday-hyldesten Don’t Explain til Billie  med Susanne Fuhr (1991). Og albumene med Lars Martin Myhre, fire fantastiske plater fra Noen ganger er det all right (1995) til Syv sørgelige sanger og tre triste (2008).Han var kanskje ingen stor sanger, og det er muligens litt påklistra å omtale han som rapper, uansett var det han gjorde så inn i granskauen musikalsk. Den slentrende calypsofraseringen på Justisdepartemang, den feiende 5/4dels valsen Noen ganger er det all right, og forsiktige syngingen av Bob Marleys «Is this Love.» På mange måter tenker jeg Børretzen var en jazzmusiker, med en time, en groove og en antydningens kunst som bar en gjenklang av Billie og Miles. Og Lars Martin Myhres ga akkurat den rammen som hentet frem det fineste i hans musikalitet.

Tekstene er et kapitte for seg. Få kunne snakke så åpent og favnende om livets mysterier, om kjærlighet, om uro, om Gud. Hvem andre kunne lage en kinoreklame om flaskepanting som får deg til å stoppe opp å tenke over universet?

Plata Kelner har en helt spesiell plass i mitt hjerte. Den kom i 2002, jeg og familien min bodde i New York. Eldstesønnen min  var 4 år ogstrevde litt med at alle rundt ham snakket engelsk. Noen ganger ble han nok grepet av hjemmelengsel. Vi fikk plata av gode venner til jul, og det var deilig å høre en kjent og kjær stemme fra gamlelandet. En nær og varm stemme. Låta «Is this Love,» traff som en kule. En låt om å være ung, forelsket og å uttrykke seg på engelsk. «I wanna love you. Er det jeg er det jeg som er gæærn?» Den gikk om igjen og om igjen. Sønnen min skrev en hilsen til Odd Børretzen. Og ved påsketider fikk han et kort. Fra Odd Børretzen. En lang hilsen, som sluttet med «Velkommen tilbake til Oslo. Her er det kaldt, men pent å se på med mye snø. Hjertelig hilsen Odd Børretzen.»

Takk for ordene og musikken,
… og takk for et kort til en liten gutt med hjemmelengsel.
Lykke til på reisen.

Lenker
Is This Love. YouTube video med Odd Børretzen og Lars Martin Myhre
Salme. YouTube video med Odd Børretzen og Lars Martin Myhre
Begge låtene er fra albumet Kelner, (2002)

Legg igjen en kommentar

