h1

Den varme basstonen

juli 16, 2014
Charlie Haden (6. august 1937 - 11. juli 2014)

Charlie Haden (6. august 1937 – 11. juli 2014)

Bare en liten hyldest til bassisten Charlie Haden, som gikk bort på fredag. Han hadde så fin en basstone.

Første gang jeg hørte ham live, var på Moldefestivalen for lenge siden. Det var med Magico-trioen, som foruten ham selv telte Jan Garbarek og Egberto Gismonti. Jeg ble starstruck da jeg så de tre til frokost dagen etter. Siste gang jeg hørte ham var en helt spesiell opplevelse, på den legendariske jazzklubben Village Vanguard i New York. Det var valgvake, natten før George Bush ble gjenvalgt som president. Det visste vi ikke da, trodde at musikkens kraft var sterk og kunne påvirke et presidentvalg. Kanskje har musikken helt andre styrker. I hvertfall var det magisk å høre Charlie Haden, Carla Bley og Liberation Orchestra i ordløs, musikalsk solidaritet med USAs og verdens fattigste.
Men først og fremst hørte jeg ham på plate, med Ornette Coleman på Shape of Jazz to come og Free Jazz, med Liberation Orchestra, Old and New Dreams og på mange duoplater.

To ting – i tillegg til den varme basstonen – har inspirert meg med Charlie Haden. Det ene er det politiske dimensjonen ved musikken hans. Å ta opp bassen er en revolusjonær handling, skal han en gang ha sagt. Med Liberation Orchestra spilte han musikk i solidaritet med folk som kjempet rundt om i verden, i Latin amerika, I Sør Afrika, og i USA.Det andre er den dialogiske dimensjonen, musikk som samtale mellom to jevnbyrdige, musiserende mennesker, som kommer tydelig til uttrykk på hans mange duoplater. Blant mine favoritter er As Long as There’s Music med pianisten Hampton Hawes (1976),  The Golden Number (1977), hvor han spiller med blant annet Archie Shepp og Ornette Coleman, og Hampton Hawes. Og i senere tid, duoplatene med Hank Jones hvor de spiller spirituals, ikke minst Steal Away (1995).

Den siste plata hans fikk jeg rett før sommerferen, en duoplate med Keith Jarrett, med en nesten profetisk tittel, Last Dance.

O, så vakker musikk. Hvil i fred.

Det er mange som har skrevet fine ting om Charlie Haden nå, for eksempel Tor Hammerø:
Song for Charlie, på bloggen til Tor
Nekrolog i New York Times og i The Guardia

Her er en spilleliste med noen av mine favoritter:

Legg igjen en kommentar

